Hvad er bedre end en lille godnathistorie, der pirrer fantasien, er sjov og sød på samme tid?!
Inge Duelund Nielsen har med bogen Nannas nathistorier skrevet en forunderlig og frydefuld bog, der er beregnet til højtlæsning ved sengetid. Bogen er opbygget af små korte kapitler, der fungerer som selvstændige fortællinger.
Alle kapitler indledes med sætningen Når Nanna ligger i sin seng og er lige ved at falde i søvn, . På den måde formår Inge Duelund Nielsen at give noget genkendeligt, trygt og stemningsskabende alene med historiernes opbygning. Det har en god effekt, når man skal fortælle en godnathistorie.
Nannas nathistorier spiller på barnets fantasi. I fortællingerne leger Inge Duelund Nielsen med de sjove og pudsige forestillinger, som børn gør sig. Hun bruger dem som råstof til de mest charmerende godnathistorier og kommer i øjenhøjde med barnet. Det fungerer perfekt!
Godnathistorierne tager afsæt i Nannas liv, der digtes sjove, skøre og skægge fortællinger her ud fra. Vi hører om lyn og tordenvejr, om græsset der gror, om trafikken, om mormor der ligger begravet, om leg på stranden med fætter Jens og mange andre ting.
Det er velfortalt og emmer af respekt for læseren for barnet. Inge Duelund Nielsens fortælleunivers er så fint. Hun evner som få at se, mærke og formidle verden med barnets øjne. Der er en særlig sans for detaljerne, finurlighederne og de pudsigheder, som barnet bider mærke i. Dét fanger Inge Duelund Nielsen og formidler med varme og autenticitet.
Nannas nathistorier er korte og lette at gå til. De passer perfekt til putte-seancen med den ro og tryghed, fortællingerne rummer. Nogle af historierne er eventyrlige og handlingsprægede, mens andre er mere reflekterende og tankevækkende. Sidstnævnte handler om Nanna, der ligger i sin seng, hvor hun tænker og funderer over dette og hint. Disse historier er særligt fine, da de med deres børnefilosofiske indhold lægger op til dejlige samtaler mellem barn og voksen.
Inge Duelund Nielsen har skabt en herlig godnatlæsningsbog, der er smukt og poetisk illustreret med Annika Øyrabøs papirklip.